Friday, April 3, 2009

ceritera selamba yang labahau tentang bukit selambau

dalam sebuah gua yang pintunya hanya boleh terbuka dengan nyanyian ala-ala karaoke di bukit selambau, sebuah kawasan yang jarang kedengaran di telinga masyarakat banyak di sebuah negara majmuk, seorang kepala penyamun membuat pengumuman maha penting.

"esok, malammmmm..., kita rompak rumah yang ada tanda pangkah!"

"yeeeeeeeeeeeeee!"

seluruh penyamun dalam gua itu, bersorak gembira dan terkinja-kinja, macam kera kena belacan daaaa.

untuk merealisasikan rencana itu, kepala penyamun mengarahkan seorang sarjan menandai rumah sasaran dengan tanda pangkah - bukan dengan kapur tapi dengan torehan keris kontot panca warisan.

sebaliknya, sarjan yang tidak pendek itu, melakukan kesilapan.

"aku suruh kau pangkah rumah yang ada harta karun, mengapa kau pangkah semua 15 rumah yang ada di kota bukit selambau?"

"maaf, cif..." kata sarjan sambil tunduk dan mengangguk-angguk kepala seperti kebiasaan ahli parti yang memerintah negara majmuk itu - mengakui kebodohannya.

"bodoh, baghal, taik unta, tak sekolah!" maki kepala penyamun sambil bercekak pinggang dan mundar-mandir.

kepala penyamun itu kemudian mengarah seorang lagi orang kanannya yang berketurunan jepang, melaksanakan misi sama - membuat tanda pangkah di rumah sasaran.

"bagero-san, esok pagi-pagi kamu pergi kota bukit selambau, cari rumah yang ada harta karunnnn. bagi tanda pangkah. "

"pangkah besar-besar," pesan kepala penyamun itu.

"haittttt, nanti saya pangkah ho rumah yang ada harta karun na." terangguk-angguk dia kemudian membongkok hormat - tidak pula mencium tangan seperti kebiasaan ahli parti yang memerintah negara majmuk itu.

tapi, orang kanan itu turut mengulangi kesilapan sama.

"aku suruh kau pangkah rumah yang ada harta karun, mengapa kau pangkah tandas rumah gane-san? kau tau berapa banyak aku sudah rugi kena beli minyak wangi?

"huhh, najis, busyukkkk..."

"...kaupun bengap macam sarjan, bodoh, baghal,kelabu asap," makian kepala penyamun menjadi-jadi dan berbakul-bakul sampai, kalau ditimbang pasti dacing berat sebelah.

"maaf cif, gane-san itu kawan lama. dulu sama-sama kecik-kecik selalu main bom di monggolia.

"caitttt, bodoh. itu monggolia, ini negara majmuk! kecik-kecik tak nak mampus, dah besar menyusahkan orang. sekali aku lesing baru tau! takpun, aku letup dengan c4!" tengking kepala penyamun itu.

"lelaki buncit suara halus!"

"yes cif..."

"kau sediakan, apa saja...err, takar ka, buyung ka; asalkan boleh memuatkan 40 orang penyamunnn," kata kepala penyamun sambil mata menjegil ketika memberi arahan dengan membayangkan strategi ampuh bagi menakluk rumah sasaran.

"errr, peti undi pos boleh, cif?"

"asalkan kita dapat rampas harta karunnnn. pakai peti undi pos ka, undi hantu ka, semua boleh! "...tak apa, pedulikan hal-hal lain," tekad kepala penyamun dengan wajah bengis di sebalik senyuman yang selalu terpapar manis di buletin persatuan barisan penyamun-penyamun tegar.

ceritera ini berakhir tepat pada tujuh april dua ribu sembilan apabila watak ketua penyamun dan 40 penyamun, mati di rumah seorang rakyat marhaen yang jujur dan rajin bersedekah dan tidak tamak harta dan tidak rakus kuasa dan tidak mengambil komisen pembelian kapal selam dan tidak berkhalwat di port dickson dan tidak mengarahkan polis mengebom orang.

sekian.

5 comments:

  1. tersengih

    waa nama saya dah masuk senarai sojar upahan na. terima kasih cif :)

    ReplyDelete
  2. Tapi itu CIF sudah jadi Ketua segala penyamun daaaa, aku takut lagi banyak C4 hilang dari simpanan yang selamat tapi tak berapa nak selamat

    ReplyDelete
  3. aku tersenyum sambil baca entry ko ni...
    gud entry !!
    ehhe

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum ...

    wah, terimakasih link kan villa pengantin. nampaknya kita peminat pilem yang sama: 300 dan braveheart. ada lagi ... tak tersenarai. ambo kagum dgn semangat tanpa c4 dalam pilem2 itu. :)

    ReplyDelete