Thursday, August 30, 2012

Tiada tajuk

Ibadah kita, entahkan sempurna entahkan tidak. Entahkan diterima, entahkan ditolak-Nya. 

Sebagai manusia yang fitrahnya serba-serbi lemah walaupun ada waktunya kita tampak gagah dan hebat di mata manusia lain, kita cuma mampu berusaha dan berusaha memberi yang terbaik kepada-Nya.

Yang pasti, Syawal sudah menjelma. Kenikmatan Ramadan tidak lagi bersama kita. Maka, tunggulah tahun depan untuk me
ngatasi ketidaksempurnaan itu - itupun jika ada hayat, dengan izin-Nya.

Dan ibadah bukan semata-mata menahan lapar dan dahaga. Juga bukan solat semata-mata. Bukan sekadar baca al-Quran, bukan qiyam, bukan iktikaf yang kadang-kala kita tayangkan kepada umum.

Namun, melakukannya tetap mulia dan soal nawaitu - bukan sepatutnya dalam hitungan manusia sesama manusia. Biarlah Allah yang menilainya dan jangan cuba-cuba menjadi tuhan.

Mudah-mudahan, kita dijauhi Allah dari sifat kemunafikan yang sejujurnya tidak semudah menuturkannya kerana hati manusia ini aneh - berbolak balik senantiasa.

Apapun, tahniah kepada yang sungguh-sungguh memuliakan Ramadan.

Mungkin kagum, barangkali cemburu, saya mengharapkan Ramadan ini bukan yang terakhir kerana ketidaksempurnaan sangat terasa mengepung diri.

Ketika ramai mengejar ibadah hebat-hebat, saya terkial-kial serba-serbi - ada kala terasa sepi tanpa ada tangan-tangan yang sudi menghulur semangat.

(Barangkali, saya perlukan 1,000 Ramadan lagi untuk menebus dosa lalu, yang acap kali juga menjentik naluri keinginan untuk mengulangi lagi, dan lagi).

Apapun, (sebagai peringatan diri) - tidak boleh tidak - ibadah walau sekhusyuk mana sekalipun, belum lengkap selagi mata dan hati terus bungkam terhadap kemungkaran yang melingkar bebas di sana sini.

Kerana, sebagai manusia - dosa juga ada nikmatnya tapi dilaknati-Nya. Selagi kemungkaran bersimpang siur mengelilingi kita, tidakkah bimbang ia menjangkiti hati yang sepatutnya diperuntuk kepada-Nya?

Salam Aidilfitri dan maaf zahir batin daripada saya.


18 Ogos 2012
8.24 malam

No comments:

Post a Comment